Zarządzanie Turystyką i Hotelarstwem
Cel studiów:
Celem studiów jest zapoznanie słuchaczy z problematyką podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze usług turystycznych i hotelarskich. Program studiów obejmuje szeroki zakres zagadnień z zakresu zarządzania, ekonomii, prawa, psychologii z uwzględnieniem najnowszych trendów na rynku turystycznym.
Tak skonstruowany program umożliwia zarówno przekazanie wiedzy przydatnej do otwarcia własnego biznesu turystycznego jak i pogłębienie wiedzy przydatnej w pracy w przedsiębiorstwach turystycznych.
Uzyskiwane uprawnienia:
Studia 3 - semestralne umożliwiają zdobycie kwalifikacji do nauczania przedmiotów z zakresu Turystyki i Hotelarstwa w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
Adresaci studiów:
nauczyciele, którzy chcą zdobyć uprawnienia do nauczania przedmów z dziedziny turystyki i hotelarstwa,
właściciele i menedżerowie obiektów hotelarskich ( np. hoteli, pensjonatów, gospodarstw agroturystycznych),
właściciele i menedżerowie biur podróży (touroperatorów, pośredników turystycznych i agencji turystycznych),
osoby, które chciałyby założyć własną działalność gospodarczą w sektorze turystyki i hotelarstwa,
pracownicy sektora publicznego, administracji samorządowej, samorządu branżowego i lokalnych/regionalnych organizacji turystycznych, odpowiedzialnych za rozwój i promocję turystyki w regionie,
wszystkie osoby zainteresowani rozwojem kompetencji zawodowych,
wszystkie osoby, które chciałyby się przekwalifikować i pozyskać nowe kompetencje zawodowe w dziedzinie turystyki i hotelarstwa.
Semestr pierwszy
MODUŁ I: Instytucjonalno-prawne otoczenie turystyki i hotelarstwa. Trendy w turystyce.
- podstawowe pojęcia w turystyce i hotelarstwie.
- ekonomiczne zagadnienia turystyki
- współczesny rynek turystyczny i hotelarski
- otoczenie instytucjonalne przedsiębiorstw turystycznych i hotelarskich w Polsce
- przedsiębiorstwa turystyczne i hotelarskie na rynku
- kontakty międzykulturowe w turystyce i hotelarstwie
- zrównoważony rozwój w turystyce i hotelarstwie
- turystyka biznesowa
- hotelarstwo ekskluzywne i luksusowe
- rola transportu lotniczego, kolejowego, wodnego i drogowego w turystyce
- potencjalni turystyce w Polsce: rynek Chin, Japonii i Indii
- rozwój i potencjał rynku turystyki medycznej w Polsce i na świecie
- społeczna odpowiedzialność biznesu w branży turystycznej
- nowe trendy w turystyce kulturalnej
- turystyka trzeciego wieku, hotele rezydencjalne ”silver industry”
MODUŁ II: Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym.
- planowanie: analiza otoczenia organizacji, wybrane metody zarządzania strategicznego (do wyboru: McKinsey, BCG, SPACE, TOWS/SWOT), strategia organizacji (misja, cele strategiczne, taktyczne, operacyjne)
- organizowanie: role menadżera, typy struktur organizacyjnych, projektowanie struktury organizacyjnej
- motywowanie: metody i narzędzia motywacji
- kontrola: kontrola i controling działalności gospodarczej przedsiębiorstwa turystycznego
MODUŁ III: Funkcjonowanie gastronomii hotelowej (wizyta studyjna w hotelu)
miejsce usługi gastronomicznej w usłudze hotelarskiej
- możliwości podażowe gastronomii hotelowej i ich wykorzystanie
- organizacja gastronomii hotelowej
- posiłki w ofercie gastronomii hotelowej
- karta menu i zasady tworzenia
- rodzaje menu w ofercie gastronomii hotelowej i zasady zestawiania menu
- przygotowanie sali do obsługi konsumenta
- zasady obsługi gościa
- imprezy okolicznościowe w ofercie gastronomii hotelowej
MODUŁ IV: Marketing w turystyce i hotelarstwie. MICE
prawne aspekty tworzenia, promocji i sprzedaży produktów turystycznych,
- narzędzia marketingowe i zastosowanie w hotelarstwie.
- plan marketingowy
- instrumenty marketingu
- segmentacja rynku
- benchmarking
- PR i zarządzanie reputacją w przedsiębiorstwie turystycznym i hotelarskim
- rynek MICE (rynek imprez, eventów)
- rola imprez MICE
- oczekiwania organizatorów imprez
- hotel jako podmiot kreujący rynek eventów
- hotel jako uczestnik rynku eventów
MODUŁ V: Marketing internetowy. Technologie informatyczne w turystyce i hotelarstwie.
- bezpieczeństwo informatyczne
- internet w praktyce
- marketing w wyszukiwarkach. Jak rozwiązać równanie SEM = SEO + PPC
- grzechy główne reklamy w Internecie. Jak naprawdę zrobić porządną kampanie?
- nie samym Facebookiem internauta żyje, czyli w których społecznościówkach warto zaistnieć
- zarządzenia mobilne a Interenet • Portale branżowe związane z HoReCa.
- CRS i GDS na przykładzie systemów Merlin X i Worldspan
- nternetowe systemy rezerwacji
Semestr drugi
MODUŁ VI: Organizacja pracy w recepcji i w pionie pobytowym.
- rola i znaczenie recepcji w hotelu
- prawidłowa organizacja pracy w recepcji
- niezbędna dokumentacja potrzebna w recepcji
- profesjonalna obsługa klienta przez telefon
- psychologiczne aspekty obsługi gości hotelowych
- etyka w zawodzie hotelarza
- podstawy prawne dotyczące pracy w recepcji w zakładzie hotelarskim
MODUŁ VII: Kultura kulinarna. Trendy w gastronomii.
- trener: Mariusz Marszański
- produkty lokalne i regionalne w UE
- historia produktów chronionych,
- korzyści z uczestnictwa w programach ochrony dla producentów i konsumentów,
- przykłady chronionych prawem produktów w UE.
- trzy rodzaje znaków i systemów ochrony:
- chronione Nazwy Pochodzenia i Chronione Oznaczenia Geograficzne,
- produkty ekologiczne,
- gwarantowane Tradycyjne Specjalności.
- kuchnia regionalna Polski – podział na regiony
- produkty regionalne i tradycyjne
- organizacje wspierające kuchnie regionów
- przykłady szlaków kulinarnych w Polsce
- warsztaty: przygotowanie czterech potraw charakteryzujących wybrane regiony kulinarne Polski - pracownia gastronomiczna + produkty
MODUŁ VIII: Komunikacja interpersonalna
- komunikacja w zespole
- komunikacyjne narzędzia zarządzania zespołem
- sztuka budowania czytelnych komunikatów
- budowanie pozytywnych relacji w zespole
- asertywność w pracy kierownika zespołu - trudne sytuacje komunikacyjne
- efektywna prezentacja
- techniki argumentacji pomysłów i idei
- lider a kierownik
- atrybuty lidera
- budowanie autorytetu lidera
- skład zespołu – preferowane role w zespole
- etapy budowy zespołu
- style kierowania
- wpływ hierarchii potrzeb na zaangażowania członków zespołu
- czynniki higieniczne i motywujące do pracy
- rodzaje konfliktów w zespołach projektowych (konflikty konstruktywne i destruktywne)
- geneza konfliktów (podłoże funkcjonalno-organizacyjne, podłoże psychologiczne)
- zapobieganie konfliktom
- techniki łagodzenia / likwidacji konfliktów – rola kierownika
MODUŁ IX Prowadzenie przedsiębiorstwa turystycznego. Case study
podstawy działalności gospodarczej w turystyce
- obsługa klienta
- organizacja imprez i usług turystycznych
- geografia turystyczna. Regiony turystyczne świata.
- rola pilota i przewodnika w realizacji imprezy turystycznej
- ubezpieczenia w turystyce
MODUŁ X Prowadzenie przedsiębiorstwa hotelowego. Case study
- prawne zagadnienia funkcjonowania przedsiębiorstwa
- struktura organizacyjna
- kompetencje kadry zarządzającej
- potencjał przedsiębiorstwa
- zarządzanie strategiczne
- zarządzanie marketingowe
- zarządzanie operacyjne
- wskaźniki efektywności stosowane w hotelarstwie i ich interpretacja
- revenue Management
- case study – rynek hotelarski
Semestr trzeci
MODUŁ XI nauczycielski Nowe media w edukacji
- czy można on-line uczyć gry w Zośkę?
- social Media w edukacji
- systemy prezentacji Prezi i PowerPoint
- praca w chmurze
- narzędzia Google
- platformy zdalnego nauczania
- tablica interaktywna
MODUŁ XII nauczycielski Wybrane problemy pracy pedagogicznej współczesnego nauczyciela
- po co nauczycielowi pedagogika?
- czy szkoła jest środowiskiem wychowawczym?
- ukryty program szkoły
- współpraca podmiotów edukacyjnych - między tradycją a nowoczesnością
- praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- zachowanie ładu i dyscypliny w klasie szkolnej
- emisja głosu w pracy nauczyciela
Forma zaliczenia:
•uzyskanie zaliczeń z wszystkich przedmiotów
•praca dyplomowa
•zaliczenie praktyk 120h (dla słuchaczy III semestralnych studiów - uzyskania uprawnień przez nauczycieli do nauczania z dziedziny turystyki i hotelarstwa )
Liczba godzin:
2 semestry 204 h (180h w kontakcie bezpośrednim + 24h b-learning),
3 semestry 204 h (196h + 24h b-learning) + 154h semestr nauczycielski))
Czas trwania:
Studia podyplomowe (dwa warianty)
I.Dwusemestralne: 10 modułów (zjazdy sobota, niedziela), 2 semestry 204 h (180h w kontakcie bezpośrednim + 24h b-learning)
II.Trzysemestralne (uzyskanie uprawnień przez nauczycieli do nauczania z dziedziny turystyki i hotelarstwa): 12 modułów ((zjazdy sobota, niedziela, 3 semestry 204 h (196h + 24h b-learning) + 154h semestr nauczycielski))